Pariz: Ljubav u kvartovima umjetnosti i mode

Približavamo se aerodromu Charles de Gaulle, a ispod je fantastični bulevar Champs-Élysées na čijem se jednom kraju nalazi Trijumfalna kapija koja liči na veliku kocku opkoljenu automobilima koja je obilaze sa svih strana. Stigli smo u Pariz, grad svjetlosti i ljubavi, i postali smo dio neprekidnog lanca od preko 30 miliona turista koji godišnje posjete francusku prijestonicu. Prefinjenost, šarm, šik samo su neki od prvih asocijacija na Pariz. Pariz oduvijek plijeni svojom ljepotom, kulturom i istorijom. Ako ste se odlučili uputiti u ovu čarobnu metropolu po prvi put, pripremite se za nezaboravno iskustvo. Pariz nudi beskrajne mogućnosti za istraživanje, od nezaobilaznih znamenitosti kao što su Eiffelova kula, Louvre i katedrala Notre-Dame, do šarmantnih uličica, vrhunske kuhinje i bogate umjetničke scene.

Ako planirate da posjetite Pariz u narednim mjesecima, nemojte propustiti priliku da obiđete neke od najuzbudljivijih umjetničkih postavki sezone, koja su se otvorila tokom intenzivne Nedjelje umjetnosti, još jednom potvrđujući da Grad svjetlosti igra jednu od najvažnijih uloga na globalnoj umjetničkoj sceni.

Ovog puta, tema našeg teksta nijesu toliko puta opisivane znamenitosti Pariza, već su naša tema dvije fantstične izložbe koje su trenutno aktuelne u Parizu. Prosto je nevjerovatno da se dvije takve postavke istovremeno mogu posjetiti, a tu priliku imaju oni srećnici koji se nađu u Parizu do pred kraj februara, kada se završava jedna od njih. Već je poznata tradicija, da u oktobru Pariz živi u ritmu globalne umjetnosti. Ove godine, treće izdanje Art Basel Pariz održava se prvi put u novorenoviranom Le Grand Palaisu. Jedinstveni javni performans koji je za Miu Miu kreirala Goshka Macuga, uz otvaranje velikih sezonskih izložbi i novih galerijskih prostora, čine Pariz the place to be.

Fondacija Louis Vuitton ove sezone obilježiće 10. godišnjicu. Tokom sezone, Fondacija će nastaviti svoju posvećenost umjetnosti kroz izložbe i događaje.

U svojoj aktuelnoj postavci, Fondacija stavlja u prvi plan život i karijeru Toma Wesselmanna, vodeće figure pop-arta, predstavljajući ga zajedno sa njegovim američkim kolegama iz pop-arta (Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Jasper Johns i Jales Rosenquist), ali i sa djelima umjetnika koji su došli nakon njih, kao što su Ai Weiwei, Jeff Koons ili Derrick Adams, koji dijele sličnu pop senzibilnost. Izložba je usredsređena na Toma Vesselmana (1931-2004), kroz izbor od 150 slika i radova u različitim materijalima. Na izložbi je predstavljeno i 70 radova 35 umjetnika različitih generacija i nacionalnosti koji dijele zajednički osjećaj za „pop“ – od njegovih dadaističkih korijena do savremenih manifestacija, od 1920-ih do danas.

Prema riječima gostujućih kustosa izložbe Ditera Buhharta i Ane Karine Hofbauer, ova postavke je više od retrospektive, ona kontekstualizuje rad Toma Vesselmana u okviru istorije umjetnosti i nudi fascinantne perspektive popa. Umjetnost, prošlost, sadašnjost, pa čak i budućnost. Kasnih pedesetih, Pop Art je bio popularan sa obije strane Atlantika, u Sjevernoj Americi i Evropi. Stripovi, reklame, bioskop, poznate ličnosti, prerađivači hrane i tabloidi su postali teme slikanja. Kada nijesu bile slike same po sebi, bile su fotografske slike zalijepljene ili mehanički reprodukovane na platnu. Pop art slavi, sa stepenom dvosmislenosti, brak umjetnosti i popularne kulture, muzeja i galerija i kulturne industrije. Bez manifesta i granica, pop art označava estetiku koja se proteže daleko izvan umjetničkog carstva i preovladava do danas. Teško je reći kada počinje pop art, a svakako je nemoguće zatvoriti poglavlje o tome.

Ova izložba pruža nam uvid u to kakvu ulogu pop-art igra danas. “Pop Forever, Tom Wesselman &…” traje do 24. februara 2025. godine.

Muzej Yves Saint Laurent u Parizu izložbom “Les Fleurs d'Yves Saint Laurent”, slavi cvjetnu inspiraciju poznatog couturier-a. Ovo je prvi put da su dva YSL muzeja (u Marakešu i Parizu) udružili snage pa ovaj, možemo reći drugi dio izložbe, nakon one iz Marakeša, nudi intimno istraživanje odnosa Saint Laurenta i prirode kroz tridesetak silueta visoke mode i ranije neobjavljenih skica. Postavka otkriva amblematične komade, kao što su vezene haljine iz kolekcije proljeće-ljeto 1962. i kreacije inspirirane slikama Pierrea Bonnarda, uz miješanje mode i savremene umjetnosti s radovima umjetnika Sama Fallsa.

Cvijeće zauzima centralno mjesto u couturierovom stvaralaštvu i direktno je nasleđe njegovog mentora Christiana Diora, zvanog „couturier-baštovan“. Saint Laurent ovjekovječuje ovu ljubav prema cvijeću kroz nježne kreacije, poput čuvene haljine ukrašene đurđevkom iz 1958. godine, u čast Dioru. Izložba, takođe, naglašava veze između mode i književnosti, posebno s citatima Marcela Prusta, koji pojačavaju poetsku i osjetljivu stranu Saint Laurent kreacija. Elegantna i umirujuća scenografija posjetioce uranja u cvjetni svemir, ukrašen papirnim instalacijama koje je zamislila umjetnica Joséphine Pinton. Ovi poetski radovi prate haljine, podsjećajući na krhkost i efemernu ljepotu prirode. Obilazak se završava u kancelariji Yves Saint Laurent-a, očuvanom prostoru gdje je couturier dizajnirao svoje kreacije, okružen svojim ličnim predmetima i knjigama.

Izložba je otvorena u Muzeju Yves Saint Laurent u Parizu, na adresi 5 avenue Marceau, do 4. maja 2025. Ulaznice su dostupne online, po sniženim cijenama za mlade i starije osobe. Ovo uranjanje u cvijetni univerzum Yves Saint Laurent-a poziv je na ponovno otkrivanje mode kroz poetsku i bezvremensku prizmu.

zenskiportal.me