Karađorđevići na fasadi Cartiera – priča duga više od vijeka

Cartier, foto: PIERRE VERDY / AFP / Profimedia

Ako vas put ovog vikenda odvede u luksuzne četvrti Pariza, Londona ili čak Balija, mogli biste na fasadi Cartier butika da uočite nešto neobično – grb dinastije Karađorđević. Među simbolima ruskog, britanskog i drugih kraljevskih domova, tu stoji i znak kraljevske porodice.

Ova tradicija vuče korijene sa početka 20. vijeka, kada je Cartier bio zvanični dobavljač nakita i luksuznih predmeta evropskim dvorovima. Srpski kralj Petar I Karađorđević, baš kao i mnoge druge krunisane glave, kupovao je kod Cartiera, pa je tako i grb ušao u prestižnu galeriju kraljevskih simbola.

Prestiž, ali i politika

Kako pišu Town & Country i Forbes, kraljevski pečati nijesu bili samo statusni ukras – oni su predstavljali i moćnu reklamu. Licenca za snabdijevanje jedne kraljevske kuće otvarala je Cartieru vrata i njihovim aristokratskim i bogatim prijateljima. Srpski grb tada je stajao rame uz rame sa ruskim i britanskim, što je maloj i osiromašenoj Srbiji donosilo dah glamura evropske elite.

Danas komentari na mrežama idu u dva pravca – jedni sa ponosom ističu da grb i dalje krasi izloge Cartiera, dok drugi podsjećaju da je u to vrijeme Srbija živjela u velikoj oskudici, dok su vladari željeli da budu dio luksuznog društva.

Cartier i dalje na zgradi ima grb Karađorđevića, foto : PIERRE VERDY / AFP / Profimedia

Dio identiteta i danas

Grb Karađorđevića može se i dalje vidjeti – od prestižnog butika u Kanu, preko pariske Rue de la Paix, pa sve do egzotičnog Balija. Iako je zvanično bio u upotrebi samo od 1903. do 1919. godine, ostao je dio identiteta brenda Cartier i njihove veze sa evropskim kraljevskim porodicama.

Danas Cartier ponosno ističe licence britanskog dvora i princa od Velsa, dok Karađorđevići ostaju zapisani u istoriji – kao podsjetnik da se i Balkan jednom našao u društvu najglamuroznijih.

zenskiportal.me/citymagazine.rs